AKTS sistemi, yükseköğretimde kalite güvencesi, şeffaflık ve öğrenci merkezli öğrenme anlayışını destekleyen yapısal özelliklere sahiptir. Bu özellikler, program tasarımı, öğrenme çıktılarının yazımı, değerlendirme yöntemlerinin belirlenmesi ve iş yükü hesaplamaları üzerinde doğrudan etkili olur.


1. Öğrenci Merkezli Öğrenme


Sistem, öğrenme faaliyetini öğretim süresinden ziyade öğrencinin aktif öğrenme sürecine odaklanarak tanımlar. Ders yükünün, öğrencinin öğrenme çıktılarında belirtilen kazanımları elde edebilmesi için gerekli iş yükü üzerine kurulmasını sağlar.


2. İş Yükü Temelli Kredi Hesabı


AKTS, yalnızca ders saatlerine odaklanan geleneksel kredi anlayışını değil, öğrenme sürecinin tamamını dikkate alan bir yaklaşımı benimser. Bu durum, derslerin gerçekçi ve karşılaştırılabilir bir biçimde kredilendirilmesine olanak tanır.


3. Öğrenme Çıktılarına Dayalı Yapı


Her ders ve program için açık, ölçülebilir ve yetkinlik temelli öğrenme çıktılarının tanımlanmasını gerektirir. Böylece dersin neyi öğretmeyi hedeflediği ve öğrenciden hangi yetkinlikleri kazanmasının beklendiği net bir şekilde ortaya konulur.


4. Şeffaflık ve Karşılaştırılabilirlik


Ders bilgi paketlerinde yer alan öğrenme çıktıları, değerlendirme yöntemleri ve iş yükü tabloları; programların ve derslerin farklı kurumlar tarafından kolayca anlaşılmasını sağlar. Bu durum hem öğrenci hareketliliğini hem de akademik görünürlüğü artırır.


5. Tanınabilirlik ve Öğrenci Hareketliliği


Farklı üniversitelerde alınan derslerin AKTS kredileri, öğrenci hareketliliği kapsamında kolayca tanınabilir. Bu durum, ulusal ve uluslararası değişim programlarının etkin bir şekilde yürütülmesini destekler.


6. Kalite Güvencesine Katkı


AKTS, ders bilgi paketlerinin güncel tutulması, ölçme–değerlendirme süreçlerinin izlenmesi ve program yeterliliklerinin belirlenmesi gibi kalite süreçlerinin temel bileşenlerinden biridir. İş yükü analizleri, öğrenci geri bildirimleri ve öğrenme çıktılarının gerçekleşme düzeyi kalite iyileştirmelerinde önemli bir veri kaynağı oluşturur.